Ateities kompetencijų ugdymas
Ateities kompetencijos (arba kitaip – bendrosios kompetencijos) yra žinios, gebėjimai ir nuostatos, kurias galima panaudoti skirtingose veiklose. Jos yra ugdomos tiek studijų proceso metu, tiek neformaliose Universiteto veiklose, tam kad kiekvienas (-a) VU absolventas (-ė) būtų pasirengęs (-usi) neapibrėžtai ateičiai, nuolat kintančiai darbo rinkai bei sėkmingam karjeros keliui plačiąja prasme.
Šias kompetencijas gali ugdytis neformaliu būdu:
- Mokantis neformalioje aplinkoje (angl. Non-formal education), kai irganizuojamos tikslingos į konkrečių kompetencijų ugdymą orientuotos veiklos (dirbtuvės, seminarai ir pan.).
- Mokantis savaiminiu būdu (angl. Non-formal education), kai mokymasis vyksta įvairių veiklų, pvz., sporto, meno, savanorystės, metu; toks mokymasis gali būti tiek sąmoningas ir tikslingai (kai besimokantysis supranta, jog įgyja papildomų kompetencijų bei tų kompetencijų ugdymą pastiprina savo veikloje), ir nesąmoningai (kai besimokantysis ugdo savo kompetencijas, tačiau to neatpažįsta).
VU Ateities kompetencijos
Vilniaus universiteto studentai, dėstytojai, absolventai, socialiniai partneriai išskyrė šias 5 Ateities kompetencijas:
- bendradarbiavimą;
- atsakingumą;
- tarpkultūriškumą;
- problemų sprendimą;
- atvirumą pokyčiams.
Kitos svarbios kompetencijos, kurios glaudžiai siejasi su aukščiau išskirtomis Ateities kompetencijomis – tai reflektavimas, kritinis mąstymas, kūrybiškumas. Jos visos yra neatsiejama mokymosi proceso dalis. Taigi kiekvienos kompetencijos ugdymas vyksta reflektuojant, o jų taikymą lydi kritinis mąstymas ir kūrybiškumas.
Toliau pateikiami aprašymai apie kiekvieną kompetenciją, kas yra laikytina ir nelaikytina atitinkama kompetencija, bei kokios veiklos VU gali padėti ugdyti šias kompetencijas.
Bendradarbiavimas
Kas yra laikytina atitinkama kompetencija
Kas nėra laikytina atitinkama kompetencija
|
Atsakingumas
Kas yra laikytina atitinkama kompetencija
Kas nėra laikytina atitinkama kompetencija
|
Tarpkultūriškumas
Kas yra laikytina atitinkama kompetencija
Kas nėra laikytina atitinkama kompetencija
|
Problemų sprendimas
Kas yra laikytina atitinkama kompetencija
Kas nėra laikytina atitinkama kompetencija
|
Atvirumas pokyčiams
Kas yra laikytina atitinkama kompetencija
Kas nėra laikytina atitinkama kompetencija
|
Mokymų programa: „Ateities įgūdžių penkiakovė“
Ateities įgūdžių penkiakovė yra VU Karjeros centro mokymų programa, kuri remiasi patirtiniu ir reflektyviu mokymusi. Kiekvieno užsiėmimo metu mokymų dalyviai (-ės) gali išbandyti savo jėgas praktinėse ir kūrybiškumo reikalaujančiose veiklose, sužinoti daugiau apie ateities kompetencijų pritaikomumą ir naudą.
- Mokymų programa sudaryta iš 2 individualių karjeros konsultacijų (ciklo pradžioje ir pabaigoje) bei kassavaitinių grupinių užsiėmimų.
- Tai tęstiniai mokymai – mokymų cikle dalyvauja tas pats ratas žmonių.
- Į mokymus kviečiami I ir II pakopų bei vientisųjų studijų studentai (-ės).
- Programą sėkmingai pabaigusiems dalyviams bus suteikiamas dalyvavimo pažymėjimas.
- Kiekvieną semestrą ciklas kartojamas iš naujo ir formuojama vis nauja dalyvių grupė.
Mokymų metu:
- Atpažinsi, kokiose komandinėse rolėse geriausiai atsiskleidi, įsivertinsi savo bendradarbiavimo įgūdžius bei nuostatas (pvz., kaip atvirai klausytis, suteikti grįžtamąjį ryšį, būti pozityviam ir pan.) bei susipažinsi su komandos vystymosi stadijomis.
- Įvertinsi, ar esi atsakingas (-a) asmeniniame, komandiniame ir socialiniame lygmenyje, suprasi už ką gali būti atsakingas (-a) ir kur neturėtum prisiimti atsakomybės.
- Įsivertinsi, ar turi aukštą kultūrinį sąmoningumą, susipažinsi su tarpkultūrinės kompetencijos modeliais – tarpkultūrinio jautrumo vystymo ir kultūrų žemėlapio – suprasti, kaip įveikiami stereotipai.
- Susipažinsi su keliais problemų sprendimo būdais, suprasi, kas paprastai tau trukdo priimti efektyvius sprendimus.
- Improvizuodamas (-a) ar taikydamas (-a) kitus metodus suprasi, ar esi atviras (-a) pokyčiams ir netikėtumams ir smagiai praleisi laiką.
Informaciją apie registraciją galite rasti čia.
Susipažink, ką apie Ateities įgūdžių penkiakovę pasakoja studentai:
"
Karjeros konsultacijos
Alternatyva norintiems daugiau individualaus dėmesio – individualios karjeros konsultacijos. Jų metu išsigryninamos kompetencijos, kurias studentas ar studentė norėtų ugdyti sėkmingiems jų karjeros tikslams pasiekti.
Registruokis į konsultaciją |
Savirefleksija
Jei nori įgytas žinias ir patirtį ateityje tinkamai pateikti darbdaviui, aprašyk įgytą patirtį ir kaupk ją patvirtinančius dokumentus
Savirefleksijos pagrindą sudaro kiekvienai kompetencijai atskleisti skirtas klausimų rinkinys iš penkių klausimų.
Šiuos klausimus rekomenduojame aptarti kartu su veiklų, kuriuose dalyvaujate, vadovais ir/arba karjeros konsultantais.
Klausimai kassavaitinei savirefleksijai
- Kuo ši savaitė buvo ypatinga?
- Kuo galiu pasidžiaugti šią savaitę?
- Kokių sunkumų man iškilo šią savaitę?
- Kaip jaučiausi šią savaitę?
- Ko išmokau šią savaitę?
- Ko norėčiau išmokti ateityje?
Klausimai Ateities kompetencijų ugdymo refleksijai
Bendradarbiavimas
- Prisiminkite laiką, kai susidūrėte su iššūkiais dirbdami komandoje. Kaip įveikėte šiuos iššūkius ir paskatinote komandos narių bendradarbiavimą ir vienas kito palaikymą?
- Pagalvokite apie bendradarbiavimo projektą, kuriame atlikote lyderio vaidmenį. Kokias strategijas taikėte, kad sukurtumėte bendradarbiavimo aplinką ir užtikrintumėte komandos sėkmę?
- Apibūdinkite patirtį, kai teko bendradarbiauti su asmenimis, turinčiais skirtingą mąstymą ir jie buvo ne iš jums įprastos socialinės ar kultūrinės aplinkos. Kaip panaudojote unikalias kiekvieno komandos nario perspektyvas ir stipriąsias puses, kad pasiektumėte bendrą tikslą?
Atsakingumas
- Prisiminkite laiką, kai jums buvo patikėta svarbi užduotis ar atsakomybė. Kaip nustatėte savo pareigų prioritetus ir užtikrinote efektyvų išteklių valdymą, kad pasiektumėte norimą rezultatą?
- Pasidalinkite situacija, kai ėmėtės lyderio vaidmens ir parodėte atsakomybę. Kaip motyvavote ir nukreipėte kitus siekti bendro tikslo?
- Apibūdinkite situaciją, kai prisiėmėte atsakomybę už problemą ar iššūkį, kuris nebuvo priskirtas jums. Kaip jūsų atsakomybės jausmas paskatino jus rasti sprendimą ir prisidėti prie bendros sėkmės?
Tarpkultūriškumas
- Pagalvokite apie tarpkultūrinę patirtį, kuri jums padarė didelę įtaką. Kaip tai praplėtė jūsų supratimą apie skirtingas kultūras ir padėjo išsiugdyti platesnį mąstymą?
- Apmąstykite situaciją, kai susidūrėte su kultūriniais nesusipratimais ar kliūtimis. Kaip įveikėte šiuos iššūkius ir skatinote efektyvų bendravimą bei bendradarbiavimą?
- Pasidalinkite patirtimi, kai aktyviai ieškojote galimybių sužinoti apie kitokią kultūrą nei jūsų. Kaip ši patirtis pagerino jūsų gebėjimą dirbti ir bendrauti įvairiose aplinkose?
Problemų sprendimas
- Papasakokite apie situaciją, kai susidūrėte su sudėtinga problema, kuriai reikėjo unikalaus sprendimo. Kaip pažvelgėte į problemų sprendimo procesą ir kokias kūrybines strategijas taikėte?
- Pagalvokite apie situaciją, kai bendradarbiavote su kitais, kad išspręstumėte sudėtingą problemą. Kaip jūsų kolektyvinės problemos sprendimo pastangos paskatino sėkmingą sprendimą?
- Apibūdinkite patirtį, kai susidūrėte su problema dėl ribotų išteklių ar suvaržymų. Kaip pademonstravote išradingumą ir radote inovatyvius sprendimus įveikti šiuos apribojimus?
Atvirumas pokyčiams
- Pagalvokite apie atvejį, kai priėmėte reikšmingus pokyčius arba ėmėtės naujo požiūrio į situaciją. Kaip jūsų atvirumas pokyčiams lėmė teigiamus rezultatus ar asmeninį augimą?
- Apmąstykite situaciją, kai metėte iššūkį status quo ir pasiūlėte naujoviškų idėjų ar sprendimų. Kaip jūsų atvirumas pokyčiams ir kūrybiškumas prisidėjo prie teigiamos įtakos?
- Apibūdinkite patirtį, kai turėjote prisitaikyti prie netikėtų pokyčių ar trikdžių. Kaip pademonstravote lankstumą ir atsparumą pereinant prie šių pokyčių?