Įgyvendintos edukacinės inciatyvos
Edukacinės iniciatyvos - tai dėstytojų įgyvendinti projektai, skirti dėstomų dalykų atnaujinimui taikant aktyvaus mokymo metodus bei siekiant didesnio studentų įsitraukimo. Šių projektų įgyvendinimą finansuoja 2021 m. įsteigtas VU Edukacinių iniciatyvų fondas.
Kviečiame susipažinti su jau įgyvendintomis edukacinėmis iniciatyvomis ir trumpais jų aprašymais.
„Kultūros politikos analizė (elektroninė mokomoji knyga)“
Iniciatyvos tikslas buvo sukurti patogią, į studentą orientuotą elektroninę mokymo priemonę
„Meno vadybos“ magistro programos studentams, apimančią teorinę medžiagą ir atvirų informacijos šaltinių analize pagrįstas užduotis. Užduotimis buvo siekiama ugdyti studentų gebėjimus analizuoti kultūros politiką kaip makrosocialinę meno organizacijų aplinką remiantis įvairių šalių kultūros politiką formuojančių ir įgyvendinančių institucijų bei tarptautinių organizacijų (UNESCO, IFACCA, FreeMuse, Eurostat, Compendium of Cultural Policies and Trends ir pan.) atvirais dokumentų ir tyrimų archyvais bei duomenų bazėmis. Pirmame iniciatyvos įgyvendinimo etape buvo parengta pirmoji elektroninės mokomosios knygos
versija, kuri buvo naudojama antrajame etape, paskaitų ir seminarų metu, tobulinama pagal studentų pastabas. Aptariant semestro rezultatus, studentai teigiamai įvertino užduotis – analitinius tyrimus remiantis atvirais interneto šaltiniais – tiek dėl jų naujumo, tiek dėl aiškios metodikos, taip pat pažymėjo išaugusį gebėjimą greitai susirasti, apdoroti ir analizuoti informaciją.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Audronę Rimkutę.
“Kursų „Fizikinė chemija“ ir „Physical Chemistry“ mokymosi medžiagos parengimas, atsižvelgiant į individualų studentų pasirengimo lygį”
Imtis šios edukacinės iniciatyvos paskatino poreikis parengti mokomąją medžiagą kursams
„Fizikinė chemija“ ir „Physical Chemistry“, atsižvelgiant į individualų studentų pasirengimo lygį.
Tikslui pasiekti buvo paruoštos atitinkamos klausimų/užduočių priemonės, kad būtų galima nustatyti, koks yra studentų pasiruošimo lygis ir pagal tai organizuoti dėstymą. Buvo siekiama kad visi studentai aktyviai, o ne pasyviai dalyvautų studijų procese, savarankiškai domėtųsi ir geriau įsisavintų dėstomą medžiagą, dalyvautų organizuojamose diskusijose ir apklausose, ir kad studijos taptų įdomios bei skatinančios siekti geresnio įvertinimo.
Lietuvių kalba studijuojantiems studentams buvo parengta 14 skaidrių rinkinių paskaitoms, 10 skaidrių rinkinių seminarams ir 8 laboratorinių darbų aprašai. Anglų kalba studijuojantiesiems buvo parengta 28 skaidrių rinkiniai paskaitoms, 10 skaidrių rinkinių seminarams, teorinė apžvalga seminarams ir 8 laboratorinių darbų aprašai. Studentai lankė paskaitas, kuriose buvo vertinamas teorinės medžiagos įsisavinimas pagal įsitraukimą į vykstančias diskusijas, atsakymus į pateikiamus klausimus paskaitos pradžioje, viduryje ir pabaigoje. Seminarų metu buvo sprendžiami uždaviniai tiek savarankiškai, tiek konsultuojantis su dėstytoju. Prieš pradedant dirbti mokomojoje laboratorijoje, studento ir dėstytojo individualaus pokalbio metu buvo aiškinamasi, ar studentas atėjo pasiruošęs konkrečiam darbui. Jei perskaičius darbo aprašymą studentui iškildavo klausimų, tai jis galėdavo tai išsiaiškinti padedant dėstytojui ir tik tada pradėti laboratorinį darbą.
Iniciatyvos įgyvendinimo laikotarpiu pavyko paskatinti studentų lankomumą, sumažėjo neigiamų įvertinimų ir atsiliepimų apie dėstomą dalyką. Pagerėjo grįžtamasis ryšys, susiformavo geresnės sąlygos diskusijoms tarp studentų ir studentų-dėstytojų, atsirado daug pageidavimų tęsti tokį dėstymo metodą,
Paruošta paskaitų, seminarų ir laboratorinių darbų mokomoji medžiaga anglų kalba gali būti taikoma planuojant įkurti tarptautines studijas, atvykstantiems pagal Erasmus arba kitas mainų programas.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į prof. dr. Aušrą Valiūnienę.
“How to Write a Research Paper in Linguistics, Literature and Cultural Studies”
Įgyvendintos edukacinės iniciatyvos metu buvo parengta elektroninio formato metodinė priemonė su interaktyviomis užduotimis, kuria gali naudotis Anglų filologijos programos (BA) ir Anglistikos programos (MA) studentai, rengdami (semestrinius ir) baigiamuosius darbus iš kalbotyros, literatūrologijos ir kultūros. Šia priemone taip pat gali naudotis kitų programų (Dalyko pedagogika, Filosofijos fakultetas) studentai, kurie renkasi studijuoti Anglų filologijos studijų programos dalykus su semestriniu rašto darbu. Metodinę priemonę sudaro 9 skyriai, kuriuose aptariamos pagrindinės rašto darbo struktūrinės dalys ir jų kūrimo principai, nuorodų į šaltinius ir citavimo ypatumai, konkretūs reikalavimai, taikomi Anglų filologijos (BA) ir Anglistikos (MA) programų rašto darbams. Taip pat pateikiamos atvejo studijos su analize, interaktyvūs pratimai parengti panaudojant modernias interaktyvios komunikacijos priemones (Slido, Jamboard, H5P). Baigiamuosius darbus rengiantiems studentams yra naudinga turėti vienoje vietoje sutelktą svarbiausią informaciją apie esmines baigiamojo darbo dalis, darbo vertinimą, formaliuosius ir turinio elementus, recenzentų pastabas, bei pratimus, leidžiančius patobulinti analitinius ir rašymo gebėjimus. Studentai žodiniuose aptarimuose seminarų veiklose labai palankiai įvertino šią priemonę, ypač palankiai atsiliepė apie jos interaktyvią dalį.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į prof. dr. Jolantą Šinkūnienę.
„Fizikos fakulteto antros pakopos studentų atskirties žinių srityje mažinimas naudojant išmaniąsias mokymo priemones“
Žinių, reikalingų studijoms, stoka juntama ne tik pas iš užsienio į atvykusius studentus, bet ir pas pirmą pakopą baigusius ir kryptį pakeitusius magistratūroje studentus. Net kryptį nekeitusių studentų tarpe pasitaiko tokių, kurie menkai prisimena arba visiškai užmiršę studijuotus prieš kelis metus dalykus. Šiuo projektu buvo siekiama sukurti ir išbandyti metodinę medžiagą, padėsiančią Fizikos fakulteto studentams savarankiškai „užkamšyti“ žinių spragas. Projekto metu buvo atnaujinta spausdintinė ir elektroninė metodinė studijoms skirta medžiaga, atnaujinti laboratorinių darbų stendai, atliktos kelios magistrantų apklausos. Darbo su atnaujintais laboratoriniais stendais, aprašais ir ataskaitų ruošimo bei atsiskaitymo patirtis yra artimesnė tai, su kuria studentai susidurs mokslinėse ar industrinėse laboratorijose (į glaustus pristatymus orientuoti atsiskaitymai, konkretesnės užduotys, naudingos nuorodos į papildomą medžiagą). Atnaujinti teoriniai įvadai, aiškios nuorodos, kokių pradinių žinių reikia laboratorinių darbų atlikimui, informacija, kiek laiko užtruks viena arba kita veikla, sumažina studentų frustraciją ir palengvina studijų procesą. Atvirai prieinami studentams literatūros šaltiniai ir savarankiško mokymosi resursai leidžia pasiruošti laboratoriniam darbui ar jo gynimui be fizinio apsilankymo MKIC. Metodinėje medžiagoje įterptos nuorodos į „YouTube“ šaltinius, nuotolinius bazinius kursus sukuria naują studentų mokymosi patirtį, taip pat mažina žinių atskirtį.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į vyresn. m.d. dr. Kęstutį Ikamą.
„Mišraus formato mokomoji priemonė skaitinių metodų taikymams fiziniuose ir technologijos moksluose”
Edukacinės iniciatyvos tikslas buvo parengti skirtingus informacijos pateikimo būdus jungiančią mokomąją priemonę, kurioje nagrinėjami netrivialūs skaitinių metodų taikymo atvejai, ir padėti studentams geriau suprasti taikomas žinias, įgūdžius bei situacijas, kylančias tokiais atvejais. Iniciatyvos įgyvendinimo metu buvo parinktas užduočių (atvejų) rinkinys su pradinių ir patobulintų sprendinių programų kodu (MATLAB kalba), sprendimų aptarimu (kreipiant dėmesį į rezultatų vaizdinimą) bei savarankiškais kartojimo testais. Kai kurios užduotys semestro metu buvo pasiūlytos susipažinti arba patobulinti individualiai ir po to pakomentuotos kontaktinių užsiėmimų metu, kiti atvejai pateikti kaip atsiskaitymo užduotys. Remiantis šia patirtimi, parengta VMA (Moodle) priemonė – elektroninė knyga. Diskusijos su studentais padėjo atskleisti ir užpildyti tam tikras žinių ir įgūdžių spragas, kad mokymo medžiaga kuo labiau atitiktų dalyko siekinius. Dalis šios medžiagos taip pat pasirodė naudinga kitų studijų programų ir dalykų klausytojams, besidomintiems skaitinių metodų tematika; tai liudija apie potencialų platesnį mokomosios priemonės taikymo ratą.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Stepą Toliautą.
„Kvantinės mechanikos metodinė medžiaga technologams ir inžinieriams“
Pagrindinis šios iniciatyvos tikslas - į technologijos ir inžinerijos studentus orientuotas kvantinės mechanikos dėstymas, naudojant skaitinius metodus koncepcijoms aiškinti ir praktiniams uždaviniams spręsti. Iniciatyvos metu buvo parengti interaktyvus Jupyter Notebook aplinkoje veikiantys dokumentai, kurie leido Python programavimo kalba spręsti ir vizualizuoti kvantinės mechanikos uždavinius ir konceptus. Google Colab aplinkoje paruošti dokumentai turėjo turėti dviejų tipų celes: latex teksto ir programavimo kodo. Tekstinėse celėse buvo trumpai aprašyta teorija ir uždavinių sąlygos, o kodo celėse vyko programavimas. Panaudojant, skaitinius metodus buvo išspręsti keli praktiniai kvantinės mechanikos uždaviniai. VU emokymai.vu.lt aplinkoje buvo suformuotos namų darbų užduotys. Sukurta daug aukštos kokybės originalių ir animuotų paveikslų kvantinės mechanikos paskaitoms. Studentams turintiems tvirtus programavimo pagrindus kvantinės mechanikos ir programavimo apjungimas padėjo giliau suprasti kvantinę mechanika, tačiau daliai studentų pratybų tempas pasirodė per greitas.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į prof. dr. Tadą Malinauską.
„Nauja mokymosi medžiaga dalykų „Elektronikos pagrindai“, „Elektronika“ ir „Applied Electronics I“ laboratoriniams darbams“
Šios edukacinės iniciatyvos tikslas buvo sukurti sąlygas naujai elektronikos pagrindų mokymosi patirčiai mokomojoje laboratorijoje, efektyviai integruoti į mokymo procesą bendrovės „Teltonika IoT Group“ Fizikos fakultetui padovanotus kompiuterizuoto matavimo aparatūros komplektus.
Iniciatyvos įgyvendinimo metu buvo parengti nauji laboratorinių darbų aprašai su trumpais teorijos įvadais ir savikontrolės testų rinkiniais, skirtais Moodle/emokymai.vu.lt aplinkai. Aprašuose taip pat pateikiamos rekomendacijos, kaip laboratorinių darbų eksperimentus reikėtų modeliuoti kompiuteriu, naudojant LTSpice programinę įrangą. Naujieji laboratoriniai darbai atliekami šešiose kompiuterizuotose darbo vietose su Analog Devices ADALM 2000 integruotais matavimo prietaisais ir ADALP 2000 detalių rinkiniais. Šiais universaliais stendais galima atlikti daug skirtingų laboratorinių darbų, todėl atsiranda daugiau galimybių geriau suderinti atitinkamo mėnesio paskaitų ir laboratorinių darbų temas. Be to, kompiuterizuotų matavimų su naujaisiais stendais ir grandinių surinkimo eksperimentinėse plokštėse patirtis padės studentams geriau pasiruošti darbui mokslinėse ar pramoninėse laboratorijose.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į prof. dr. Vincą Tamošiūną.
„Geografinių duomenų tvarkymas – eksperimentai ir kūrybiniai iššūkiai“
Pagrindinis šios iniciatyvos tikslas – papildyti vykdomos studijų programos Kartografija ir GIS (bakalauro) kursų turinį, iš esmės atnaujinant ir susisteminant kursų „Geografinių duomenų redagavimas“ bei „Kartografinė generalizacija“ metodinę medžiagą bei parengiant naujus kūrybinių, įtraukiančių užduočių paketus abiems kursams. Įgyvendinant iniciatyvą buvo kuriama, išbandoma ir tobulinama virtualių VMA kursų medžiaga, pristatanti ir VMA kursus (tikslus, aprašus, struktūrą, informacinius šaltinius, studijų, vertinimo metodus), ir erdvinius duomenis, skirtus praktiniams užsiėmimams, ir užduočių aprašymus bei metodinę medžiagą. VMA kursais siekiama paskatinti studentus ne tik taikyti išmoktus GIS redagavimo ir generalizavimo įrankius, bet ir suprasti atskirų įrankių taikymo ribojimus, pavojus ir galimybes, nebijoti klysti ir eksperimentuoti keičiant įrankių parametrus, įgyti gebėjimų spręsti technines problemas savarankiškai ieškant atsakymų interneto forumuose ar diskutuojant grupėse. Nors VMA kursai orientuoti į komercinės GIS programinės įrangos taikymą, tačiau praktiniai darbai gali būti atlikti ir naudojant atviro kodo GIS. Leidžiamu programinės įrangos pasirinkimu plečiamas ir studentų akiratis, supratimas, kad sekti pokyčius ir mokytis reikia visą gyvenimą, o visiems sprendimams galimos kelios alternatyvos. Pasibaigus edukacinės iniciatyvos įgyvendinimo laikotarpiui gauti rezultatai parodė, kad parengta VMA kurso medžiaga padėjo studentams aktyviai įsitraukti į mokymosi procesą, sukėlė studentų susidomėjimą dėstomomis temomis.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į lekt. dr. Jeleną Vaitkevičienę.
„Kūrybiškas kūrybiškumo kurso atnaujinimas“
Iniciatyvos tikslas buvo pagyvinti dėstomą kursą ir įtraukti studentus į realius kūrybinius procesus. Tuo tikslu buvo suburta „Kūrybiškumo tyrinėjimo grupė“, kurioje diskutavome dėl kūrybiškumo apibrėžimų ir kitų sampratų, kūrėme užduotis, aptarinėjome ruošiamus tekstus, pildėme iliustracijų ir praktinių atvejų duomenų bazę. Grupėje išdiskutuota ir išbandyta medžiaga buvo pritaikyta atnaujinant dėstomą kursą, o į grupę įsitraukę studentai turėjo progą formuluoti savo mintis apie kūrybą, organizuoti ir atlikti apklausą, išgirsti kūrybos praktikų požiūrį į aptariamus klausimus. Kad kurso medžiaga labiau sietųsi su kasdiene tikrove, buvo ne tik parengti teorinių temų konspektai, bet ir sukurta istorija, vienijanti nagrinėjamas temas. Istorijos veikėjai – bendrabutyje gyvenantys pirmakursiai studentai, patiriantys įvairių nuotykių, todėl besimokantiesiems buvo lengva su jais susitapatinti. Nors semestro pradžioje matėsi, kad nemaža dalis studentų į šį kursą žiūri skeptiškai, pabaigoje smagu buvo gauti grįžtamąjį ryšį, kad net dauguma skeptiškųjų vėliau įsitraukė ir šį kursą laiko įdomiu ir prasmingu.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į dr. Donatą Noreiką ir dr. Gediminą Beresnevičių.
„Interaktyvi šiuolaikinio studento interesams pritaikyta politikos mokslų baigiamųjų bakalauro darbų rengimo metodinė medžiaga, pasitelkiant socialinius tinklus, visų pirma, Lietuvoje plačiai naudojamą „Facebook“ socialinę platformą”
Pagrindinis šios iniciatyvos tikslas – sukurti interaktyvią šiuolaikinio studento interesams pritaikytą politikos mokslų baigiamųjų bakalauro darbų rengimo metodinę medžiagą, pasitelkiant socialinius tinklus. Iniciatyva leido ne tik užpildyti vieningo šaltinio, pristatančio visus politikos mokslų krypties baigiamųjų bakalauro darbų metodologinius aspektus, poreikį, tačiau kartu šis šaltinis savo formatu – socialinė medija – buvo priimtinas šių dienų studentui, suteikiant galimybę užduoti klausimus komentaruose, dalyvauti „live“ klausimų ir atsakymų sesijose, su bakalauro darbo rengimo reikalavimais susijusią informaciją gauti paveikslėlių ir video medžiagos formatu. Parengta interaktyvi socialinė platforma buvo organizuojama ir struktūruojama pagal esminius baigiamojo darbo rengimo etapus: a) Temos paieška; b) Literatūros apžvalga ir tyrimo klausimo formulavimas; c) Tyrimo problemos formulavimas; d) Teorinė prieiga (teorinių instrumentų pasirinkimas); e) Tyrimo metodologija; f) Empirinė tyrimo dalis; g) Išvadų rengimas. Pastebėta, kad studentams priimtiniausia (pagal peržiūrų skaičių) buvo trumpos apimties video medžiaga; patarimai, kaip planuoti laiką, kaip kovoti su stresu, rašant baigiamąjį darbą, padėjo motyvuoti studentus. Socialinio tinklo pasirinkimas medžiagai pateikti padrąsino studentus, rašant žinutes, tiesiogiai klausti, aiškintis dėl neaiškių baigiamojo darbo rengimo vietų, tikslintis ir t.t.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į dr. Viktoriją Rimaitę-Beržiūnienę.
„Psichosocialiniai iššūkiai - tyrimai - sprendimų galimybės”
Įgyvendinant šią edukacinę iniciatyvą buvo stengiamasi ugdyti Šiaulių akademijos studentų mokslinio tyrimo kompetencijas ir analitinius gebėjimus. Edukacinės iniciatyvos vykdymo metu buvo parengti bei įgyvendinti trys skirtingi scenarijai – susitikimas-diskusija su praktiku (socialiniu pedagogu), debatai ir požiūrio kaitos matavimas bei patyčių ugdymo įstaigoje atvejo analizės parengimas. Tai sudarė galimybes studentams įsitraukti į pedagoginį eksperimentą, atlikti eksperto vaidmenį analizuojant patyčių atvejus, iš dalies „pamatyti“, mokslinį tyrimo duomenų apdorojimo procesą. Pasibaigus edukacinės iniciatyvos įgyvendinimo laikotarpiui gauti rezultatai parodė, kad iniciatyvos metu taikyti scenarijai ne tik padėjo studentams aktyviai įsitraukti į mokymosi procesą, bet ir praturtino dėstytojų dėstymo patirtį.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Astą Vaitkevičienę.
„Vokiečių kalba ir kultūra interaktyviai (A1)“
Pagrindinis šios iniciatyvos tikslas – pasitelkus informacines komunikacijos priemones Vilniaus universiteto studentus ir studentes mokyti vokiečių kalbos ir ugdyti jų tarpkultūrinę kompetenciją. Iniciatyvos įgyvendinimo metu parengtas modulis, orientuotas į A1 vokiečių kalbos mokėjimo lygį pagal BEKM (Bendrieji Europos kalbų mokymosi, mokymo ir vertinimo metmenys) principus. Parengta interaktyvi e. mokomoji knyga yra suskirstyta į 7 tematas, kurios apima ne tik visas keturias kalbines veiklos rūšis (skaitymas, rašymas, klausymas ir supratimas), bet yra taip pat susiejamos su Lietuvos ar Vilniaus universiteto istorija. Pastebėta, kad studentus (-es) mokytis vokiečių kalbos motyvuoja humoro ar netikėtumo aspektą turinčios užduotys (pvz., temoje „Familie und Hobbies“ tekstas ir atitinkami pratimai buvo ne apie paprastą generinę šeimą, o apie Adamsų šeimynėlę) ar referencijos į popkultūrą (Batman, anime ir t.t.). Taip pat studentės ir studentai noriai darė užduotis, susijusias su (socio)kultūriniais skirtumais ir panašumais tarp Lietuvos ir/arba jų gimtųjų šalių.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Virginiją Masiulionytę.
“Verslo ir vadybos studentų profesinių vertinimo kompetencijų ugdymas formuojant dalyko „Įmonės veiklos vertinimas“ naują įgyvendinimo koncepciją”
Iniciatyvos tikslas – formuoti ir stiprinti verslo ir vadybos studijų programų studentų profesines žinias, gebėjimus ir kompetencijas bendrųjų ir specialiųjų vertinimo principų pažinimo, įsisąmonino ir taikymo srityse, vertinant įmonių operacijas, procesus, darbuotojus, padalinius, situacijas ir įmonės veiklos rezultatus bei priimant vertinimo principais pagrįstus verslo sprendimus. Atlikta fundamentinė ankstesnio dalyko peržiūra, analizė ir įvertinimas bei suformuota nauja dalyko įgyvendinimo koncepcija. Iniciatyvos metu parengta dalyko temų dėstymo vizuali ir garsinė medžiaga, dalyko sąvokų žodynas, išorinės nuorodos, įvairių tipų mokymuisi ir atsiskaitymui skirti testai, kryžiažodžiai, užduotys, suformuota atsiskaitymo ir vertinimo sistema. Papildomai parengti mokymosi leidiniai: du leidiniai studentui (“Mokymosi strategija ir pagrindinis turinys” ir “Papildomas mokymosi turinys”) bei leidiniai dėstytojui (“Vertinimo strategija” ir “Dėstytojo darbas su studentais bei užduočių atsakymai”). Akcentuodami turinio stiprybes naujai dalyko įgyvendinimo koncepcijai teigiamai pritarė verslo atstovai. Patys studentai pastebėjo, kad “dalyko turinys ir kokybė buvo labai gera ir aukšto lygio”, “dalykas labai įdomus ir vertingas, dėstoma medžiaga puikiai parinkta”, jiems “itin patiko suteikta medžiaga savarankiškam mokymuisi”, kas “leido pasiekti aukštus rezultatus ir geriau įsigilinti į dėstomą dalyką”. Palyginus studijavusiųjų prieš iniciatyvos įgyvendinimą ir studijavusiųjų dalyką pagal naująją jo koncepiją dalyko rezultatus, buvo pastebėtas studentų rezultatų pagerėjimas.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Aureliją Ulbinaitę.
„Metodinės knygos – elektroninio vadovėlio BUS dalykui „Žmogaus, buitis ir chemija“ sukūrimas ir išleidimas“
Sukurta ir išleista metodinė knyga - elektroninis vadovėlis (A. Kareiva, R. Skaudzius, S. Tutliene. Žmogaus prigimties ir buities chemija. Vilniaus universiteto leidykla, Vilnius, 2023, 202 psl.). BUS dalykas skaitomas VU studentams. Kursą pasirinko 355 dalyviai. Knyga „Žmogaus prigimties ir buities chemija“ yra skirta itin plačiam skaitytojų ratui. Ja siekiama supažindinti visuomenę su mūsų kasdienybėje egzistuojančiomis cheminėmis medžiagomis, apie kurias įprastai net nesusimąstome. Šios medžiagos stipriai veikia mus pačius ir yra labai svarbios. Knygą sudaro trys pagrindinės dalys: „Žmogaus prigimties chemija“, „Žmogaus buities chemija“ ir „Chemija mūsų gyvenime“. Daugybė iliustracijų padės skaitytojams lengviau suprasti knygos esmę ir priartins sudėtingą chemijos mokslą prie kiekvieno iš mūsų. Studentai noriai renkasi šį kursą.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į prof. Aivarą Kareivą.
„Erdvinės informacijos infrastruktūra – geografija ir IT darniai plėtrai (EII)“
Įgyvendintos iniciatyvos tikslas: kokybiškai papildyti esamų studijų programų Kartografija (magistro) ir Kartografija ir GIS (bakalauro) kursų turinį, sukurti kurso „Geografinės informacijos etika ir teisė“ medžiagą ir pasiekti didesnio studentų pasitenkinimo studijomis bei geresnių gebėjimų savarankiškai priimti sprendimus.
Parengta mokomoji knyga „Erdvinės informacijos infrastruktūra“ skyriai ir virtualus VMA kursas, kurie apima visą bakalauro programos „Kartografija ir GIS“ kurso „Geografinės informacijos etika ir teisė“ medžiagą. Viso 2022 m. pavasario semestro metu knygos ir virtualaus kurso atitinkamų dalių turinys buvo aptariamas su dalyko dėstytoju ir studentais. Parengtos įvairaus sudėtingumo lygių ir skirtingo pobūdžio įsitraukimo reikalaujančios užduotys. Sulaukta daug teigiamų atsiliepimų, pastabų, pagal kurias medžiaga papildyta. Pasibaigus kursui dalis studentų atsakė į apklausos klausimus – atsakymai rodo, kad mokymosi patirtis buvo labai gera. Knygos ir virtualaus kurso dalių medžiaga, apimanti skyrius „EII samprata“, „EII architektūra, „Geoportalai“, „EII poveikis“ buvo dalimis (ypač užduotys ir seminarų scenarijai) išbandyta su „Kartografija ir GIS“ programos bakalauro II ir III kurso studentais, įvairių iniciatyvos rengėjų dėstomų dalykų apimtyje. Visa knygos ir virtualaus kurso dalių medžiaga buvo pristatyta socialinių partnerių darbuotojams, tarp kurių yra daug Kartografijos studijų programos absolventų. Gauti atsiliepimai, kad medžiaga puikiai tinka dirbančiųjų mokymui, kvalifikacijos kėlimui ir yra naudinga kaip pagalbinė metodinė priemonė vykdant valstybės pavestas funkcijas geodezijos, erdvinės informacijos infrastruktūros ir kartografijos srityse. Taip pat buvo sukurta Erdvinių duomenų dalijimosi laboratorija. Ji suteikė galimybes dėstytojams turėti paruoštą demonstracijoms ir praktinėms užduotims programinę įrangą; studentams – praktiškai išbandyti programinę įrangą bei pilną erdvinių duomenų kūrimo ir viešinimo procesą; tyrėjams, doktorantams, studentams – viešinti sukurtus erdvinius duomenis moderniais GIS metodais. Visi laboratorijos komponentai išbandyti su studentais, jie turėjo galimybę prisidėti prie pačios technologijos kūrimo. Publikuoti pirmieji studentų sukurti erdviniai duomenys ir žemėlapiai.
Apklausoje dalyvavę studentai kursų turinio kokybę negraduotoje 100 balų skalėje įvertino vidutiniškai 95 balais, medžiagos pateikimo kokybę – 94 balais, savo susidomėjimą ir įsitraukimą – 77 balais, diskusijų naudingumą – 89 balais. Motyvavimo prasme geriausiai vertintos dviejų ar daugiau grupių savarankiško darbo („konkurencija+kooperacija“ tipo ) užduotys (85 balai), blogiausiai – individualus savarankiškas darbas (61 balas). Sulaukta daug atsiliepimų žodžiu, kurie iš esmės atitiko šiuos vertinimus.
Iniciatyvos vykdymo metais (2022–2023) pastebėtas proveržis – labai didelis aktyviai iniciatyvoje dalyvavusių studentų įsitraukimas į mokslinę veiklą: vykdyti tyrimai vasarą, semestro metu, projektai, dalyvavimas konkursuose, pranešimai, straipsniai, padidėjęs tarptautiškumas. Manome, kad iniciatyva prie to prisidėjo netiesiogiai – per stipresnį dėstytojų ir studentų ryšį bei padidėjusį tarpusavio pasitikėjimą.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į prof. Giedrę Beconytę ir dr. Andrių Balčiūną.
„Prekės ženklo tobulinimo projekto rengimas bei vertinimas“
Vykdant šią iniciatyvą buvo siekiama trejopo tikslo:
1.Atliepiant į pačių studentų pageidavimus bei tarptautinių ekspertų rekomendacijas suteikti studentams papildomų tikros profesinės/praktinės veiklos patirčių;
2.Sustiprinti studentų kritinio mąstymo, objektyviais kokybiniais ir kiekybiniais kriterijais pagrįsto vertinimo, argumentavimo pasitelkiant įgytas teorines žinias ugdymo;
3.Aktyvaus socialinių partnerių įsitraukimo dėka reguliaraus ir tikslingo dalyko turinio praktinių aspektų atnaujinimo.
Įgyvendinant iniciatyvos veiklas buvo:
1. Parengtas užduoties aprašas, apimantis atskirų užduočių pateikimą ir pristatymą bei jų vertinimo metodiką;
2. Sukurta užduoties vertinimo/recenzavimo forma apimanti sukurtą recenzavimo ir recenzijų paskirstymo metodikas;
3. Užduoties bei recenzijos formos buvo patobulintos atsižvelgus į užduotį išbandžiusių studentų (2021m. kurso) atsiliepimus bei pasiektus rezultatus;
4. Iniciatyva pristatyta esamiems bei potencialiems studijų programos soc. partneriams ją viešinant fakulteto socialinių tinklų paskyrose ir pateikiant sukurtą pageidaujančių dalyvauti projekte verslo organizacijų duomenų surinkimo sistemą (anketą).
Integravus sukurtą iniciatyvą į mokymo(si) kursą pastebėta, jog:
1. Studentai teorines žinias bei kompetencijas ir pasitikrino ir praturtino realiais praktiniais įgūdžiais, aktualiomis dalykinėmis verslo žiniomis;
2. Studentai šalia atsakingumo (vertinant savo pačių kolegų, kurso draugų darbus)ir objektyvumo bendrųjų kompetencijų derinimo su dalykinėmis žiniomis (per reikalingumą argumentuoti savo sprendimus, vertinimo rezultatą), tuo pačiu įgijo savotiškos empatijos ir bendrystės su dalyko dėstytoju, kadangi buvo priversti „pabuvoti pastarojo kailyje“, patirti ir suvokti ką reiškia atsakingai ir argumentuotai vertinti darbus, teikti atsiliepimus, atsakyti į pretenzijas dėl vertinimo rezultatų;
3. Dėstymo/mokymo procesas tapo maksimaliai priartintas prie realių ir aktualių verslo veiklos sąlygų.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Giedrių Romeiką.
„Burnos chirurgijos modulio atnaujinimas“
Iniciatyvos tikslas buvo parengti naujo formato burnos chirurgijos paskaitas pakeičiant jų struktūrą, bei integruojant praktines užduotis, skatinančias studentų kritinį mąstymą ir gebėjimą susieti teorines žinias su konkrečiomis klinikinėmis situacijomis. Kartu buvo atnaujinti egzamino klausimai, keičiant juos iš testo formos į klinikinių situacijų sprendimą, bei paruoštos interaktyvios užduotys medžiagos kartojimui. Atnaujinus 8 lietuviškas ir 8 angliškas paskaitas, padidėjo studentų įsitraukimas. Interaktyvių užduočių sprendimas lenktyniaujant tarpusavyje suteikdavo gerų emocijų, bei didino motyvaciją atvykti pasiruošus paskaitoms, nes atsirado noras lyderiauti ir surinkti kuo didesnį balų skaičių teste. Nors nepavyko pasiekti pilno studentų įsitraukimo į paskaitas, o lankomumo rodiklis pakilo nežymiai, paskaitos, klinikinės užduotys, mokomieji ir žaidybiniai testai bus naudojami ir toliau studijų procese, nes naujas metodas padeda objektyviau įvertinti studentų įgytas žinias ir supratimo lygį.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Rūtą Rastenienę.
„Kurso „Asian Cities: Belonging and the Urban Space in the Region“ atnaujinimas siekiant skatinti studentų įsitraukimą“
Iniciatyvos tikslai buvo studentų įsitraukimo į kurso temas bei mokymosi procesą skatinimas per inovatyvias studijų veiklas bei grupines užduotis. Iniciatyvos eigoje buvo suplanuota ir į kursą įtraukta nauja inovatyvi mokymosi užduotis – nedidelės apimties etnografinis lauko tyrimas bei juo paremtos atvejų studijos. Buvo parengtos metodologinės gairės, etnografiniam metodui bei pasiruošimui tyrimui buvo skirtas dėmesys kurso metu tiek paskaitos metu, tiek individualiose konsultacijose. Studentai savarankiškai atliko individualų mažos apimties (kelių val.) etnografinį stebėjimą pasirinktoje miesto vietoje, o vėliau nedidelėse grupėse aptarė savo padarytus stebėjimus ir išanalizavo savo duomenis ryšyje su paskirtu susijusiu etnografiniu straipsniu. Studentų grupės rengė pranešimus klasėje apie savo tyrimus, dalindamiesi patirtimi, duodami vieni kitiems grįžtamąjį ryšį bei aptardami iškilusius klausimus. Taip pat buvo atnaujintos kurso temos ir sandas bei medžiaga emokymuose. Gautose grįžtamojo ryšio formose visi studentai minėjo lauko tyrimą kaip labai sveikintiną naujovę, įtraukiantį ir įdomų mokymosi metodą. Iš dėstytojos pusės taip pat tai buvo itin teigiama patirtis, tuo labiau dabar plačiai atsiskaitymams naudojamo dirbtinio intelekto kontekste – šioje užduotyje studentai juo negalėjo naudotis, todėl buvo matomas jų nuoširdus įsitraukimas į kursą ir jo temas.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Kristiną Jonutytę
„Signalai ir tiesinės grandinių studijų dalyko (modulio) atnaujinimas panaudojant informacines technologijas“
Iniciatyvos tikslas buvo padidinti studentų įsitraukimą ir efektyvumą paskaitų metu. Nauja medžiaga buvo pateikta Moodle platformoje (VMA), su pilnai atnaujintais 13 paskaitų ciklais. Vienos paskaitos medžiaga suskaidyta į keturias dalis: paskaitos, seminarai, užduotys ir testas. Kiekvienoje paskaitoje pateikiama teorinė medžiaga, o seminaruose yra sprendžiami uždaviniai. Užduotys ir namų darbai padeda kaupti dalį egzamino balo. Taip pat pateikiamas testas, leidžiantis studentams neribotą prieigą. Viskas prieinama VMA aplinkoje, kas palengvino pateiktos medžiagos kartojimą. Studentai buvo motyvuoti, nes nereikėjo užsirašinėti informacijos, o tai padėjo pagerinti naujos temos įsisavinimą ir supratimą. Aktyvus mokymasis pakeitė tradicines paskaitas ir padėjo geriau suprasti ir suvokti dalyko medžiagą. Po iniciatyvos įgyvendinimo rezultatai rodo, kad šie pokyčiai padėjo studentams aktyviau dalyvauti mokymosi procese, padidino jų įsitraukimą ir efektyvumą, bei praturtino dėstymo patirtį.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į doc. dr. Editą Palaimienę.
„Metodinės mokymosi medžiagos BUS dalykui „Medicininės chemijos pasaulis“ sukūrimas“
Parengtas kursas yra sudarytas iš 9 pagrindinių kompleksinių temų (teoriniai pagrindai, skaidruolės, dalinamoji medžiaga, laboratoriniai demonstraciniai darbai): Cheminio ryšio samprata. Jo svarba gyvajame organizme esančių junginių susidarymui. Vandenilinis ryšys ir baltymai. Kompleksinių junginių įvairovė, svarbesnės savybės, panaudojimas žmogaus gyvenime. Medicininės neorganinės chemijos pradmenys. Kompleksinių junginių panaudojimas medicinoje. Magnetinio rezonanso diagnostikos kontrastiniai reagentai. Radiofarmaciniai reagentai. Antiinfekciniai reagentai. Sidabro, stibio, geležies, cinko antibakteriniai reagentai. Įdomioji nanomedicina. Širdies indų sistemą veikiantys reagentai. Insulino pakaitalai. Fotodinaminės terapijos reagentai. Priešvėžiniai reagentai. Antiartritiniai vaistai. Priešopiniai vaistai. Elektrolitų tirpalai ir jų svarba žmogaus gyvenime. Rūgštinė-bazinė pusiausvyra žmogaus organizme. pH. Fiziologiniai skysčiai. Druskų hidrolizė ir jos svarba gyvojo organizmo funkcionavime. Buferiniai tirpalai – žmogaus gyvybės pagrindas. Kraujas. Osmosinis slėgis ir dializė. Kaulinis audinys ir implantai. Heterogeninė pusiausvyra ir jos įtaka akmenų susidarymui žmogaus organizme. Tauriųjų metalų svarba socialiniame gyvenime. Cheminių reakcijų žmogaus organizme greitis, temperatūros įtaka. Bioakalizatorių vaidmuo. Cheminė termodinamika ir termochemija. Visa didaktinė medžiaga perkelta į virtualią erdvę, į VMA sistemą. Iniciatyvos parengimo metu buvo vykdoma užduočių testavimas, laboratorinių darbų demonstracinis testavimas, atsiskaitymo užduočių parengimas ir testavimas. Suskaitmenizuota metodinė medžiaga užtikrins tęstinumą ir tvarumą. Sukurti laboratoriniai darbai: “Kompleksinio junginio sintezė ir analizė”, “Rūgščių-bazių titravimas”, “Druskos hidrolizės konstantos nustatymas”, “Liuminescencinių savybių tyrimas” ir “Maisto kaloringumo nustatymas”. Studentai sužino medicininės chemijos sąvokas, cheminių medžiagų atradimo reiškinius socialinius, politinius, ekonominius bei kultūrinius iššūkius, susijusius su vaistų vartojimu, ir gebės analizuoti, atpažinti, formuluoti ir vertinti žmogaus organizme vykstančius cheminius ir biocheminius procesus. Išklausę kursą studentai gebės suvokti ir kritiškai vertinti chemines medžiagas, naudojamas medicininėje diagnostikoje, terapijoje, teranostikoje bei jų naudojimo ypatumus. Tokios iniciatyvos ir tokio turinio modulio Vilniaus universitete ir kitose Lietuvos aukštosiose mokyklose dar nebuvo sukurta. Todėl iniciatyva yra nauja ir originali. Ši iniciatyva yra „žaliosios chemijos“ politikos dalis, kai visos laboratorinių darbų sąnaudos buvo sumažintos iki minimumo.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į Prof. Habil. Dr. Aivarą Kareivą.
„Hepato-Pancreato-Biliary Medicine: from Cell Biology to Surgery and Beyond (Part II)”
1.The goal is to provide state-of-the art knowledge on hepato-pancreato-biliary diseases and organ transplantation among the experts in the field (Lithuania and Japan) while providing a comprehensive understanding from anatomy, pathophysiology, clinical presentation, early diagnostics and differential diagnosis and surgical and non-surgical treatments (diagnostic and treatment protocols). In addition, every topic will provide the latest update on the most recent fundamental science knowledge and translational research including but not limited to genetics, cell biology, digital pathology, in vivo and in vitro disease models, artificial intelligence. The existing surgical teaching program for senior medical students is limited and segmented to number of topics and hours dedicated thus, doesn‘t dedicate enough credit to understand the mechanisms of disease and discuss the interdisciplinary subjects. The estimated results of the program were the following: better understanding of the disease mechanisms and management (surgical and non-surgical). The additional topics of colon, stomach, pancreas and liver rare diseases, pancreas, liver tumor biology and AI pathology, liver function mimicking scalfolds and minimally invasive radiology methods, solid organ surgical techniques will be provided by the experts in the field. The information will be provided in the form of lectures, interactive seminars, videos from the laboratory and wil be updated. The created platform can be found: https://rise.articulate.com/share/2znSk46T260GcijI8Br84xawAinRC3Fc
2. The proposed initiative was organized virtually with invited speakers from Vilnius University, Vilnius Life Sciences Center and International speakers. After completing the course, students were able to objectively and subjectively evaluate patients with HPB surgical diseases, provide work-up plan, assess the results of the investigations and determine a clinical diagnosis by interpreting them, conduct differential diagnostics and to appoint an adequate treatment while applying published research findings. At the end of the course, the student participated in the knowledge quizzes to understand how to apply fundamental science knowledge into diagnostic algorithms and treatment protocols, thus clinical practice. The course provided a comprehensive, multidisciplinary understanding of disease anatomy, physiology, pathophysiology, biochemistry, genetics and application into clinical and surgical practice. The course was suitable for medical students, internal medicine, surgery residents, family physicians. All material of the course is available to access through the Vilnius University virtual teaching platform. In addition, the material will be used to teach other specialty doctors (radiologists, anesthesiologists) and nursing students.
3. Students ( 73 Kansai Medical University and 46 Vilnius University) participated in the post-course survey. 96% of participating students were not only to understand speaker’s English but also were also interested in the content of the lecture. Out of all participants (100%) expressed that having the materials and slides in advance assisted for the preparation of the lectures. In addition, 89% were not only satisfied with the content of the lecture but also being exposed to international exposure and live discussions.
For more information on this educational initiative, please contact Assoc. Prof. Aistė Kielaitė-Gulla and Prof. Kęstutis Strupas.
„,Naujos mokomosios lazerių taikymo laboratorijos įrengimas Vilniaus universiteto lazerinių tyrimų centre’’
Šios edukacinės iniciatyvos tikslas buvo papildyti studijų dalyko ,,lazerių technologijos“ praktinius užsiėmimus didesniu kiekiu laboratorinių darbų, taip išplečiant studentų lazerių fizikos žinias, bei padedant studentams įgauti daugiau patirties ir praktinio įdirbio laboratorijoje. Šios edukacinės iniciatyvos metu buvo parengti nauji lazerių technologijos laboratorinių darbų aprašai, bei parengti senų laboratorinių darbų atnaujinimai su angliškomis versijomis, tokiu būdu visus šiuos darbų aprašus padarant pilnai prieinamus studentams iš užsienio. Iniciatyvos metu buvo pradėta nuo eksperimentinio stendo, bei pirmųjų aprašų rengimo, kuo studentai galėjo naudotis jau edukacinės iniciatyvos metu, o vėliau parengta ir likusioji laboratorinių darbų aprašų atnaujinimo dalis vėlesnėms studentų laidoms. Dalis šių darbų daromi naujai parengtoje laboratorijos patalpoje lazerinių tyrimų centre. Iš atliktų kurso atnaujinimų, studentams geriausią įspūdį paliko būtent darbai, kur mokomasi eksperimentams paruošti šviesolaidžių galiukus, lazerio impulsų signalo perdavimui šviesolaidžiu, bei atstumų matavimas iki objektų, įvertinant infraraudonų lazerio spinduliuotės impulsų sklidimo trukmę.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į Lekt. Daną Buožių.
„Studijų vadovo „Manual of Business Statistics“ parengimas’’
Įgyvendintos iniciatyvos tikslas - parengti interaktyvų studentui draugišką studijų vadovą, kuriame gausu įvairios naudingos, dalyką įsisavinti padėsiančios medžiagos: statistinių metodų taikymo, apskaičiavimo ir gautų rezultatų interpretavimo pavyzdžių, savikontrolės klausimų, vaizdo medžiagos, terminų žodynėlių, individualių ir grupinio projektų aprašymų, namų darbų užduočių, formulių rinkinių, statistikos istorijos pagrindinių faktų ir kitų panašių įrankių.
Studijų vadovo apmatai buvo rašomi ir nuolatos pildomi bei atnaujinami, remiantis daugiau nei 30 metų dalyko dėstymo patirtimi bei kitų šio dalyko dėstytojų viešai prieinama Business Statistics naudinga ir naujausia medžiaga. Šiame vadove ypatingas dėmesys skiriamas analitinio ir kritinio mąstymo įgūdžių ugdymui. Jis leido iš esmės pagerinti studentų mokymąsi tiek fizinės studijų aplinkos sąlygomis, tiek vykdant jas nuotoliniu būdu, ypač turint omenyje santykinai nedidelį kontaktinių valandų skaičių.
Apklaustieji studentai pažymėjo šio vadovo naudą, rengiantis žinių patikrinimo testams, išskirdami aiškią medžiagos pateikimo struktūrą ir interaktyvumo privalumus.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į Prof. Dr. Gindrutę Kasnauskienę.
"Sisteminės apžvalgos studentams medikams, arba kaip sistematizuoti literatūros apžvalgą"
Sisteminės apžvalgos - mokslo tiriamojo darbo dalis. Pagal mokslinių tyrimų tipą, sisteminės apžvalgos yra aukščiausio mokslinio lygmens publikacija, teikianti daugiausiai įrodymų biomedicinos srityje. Šios iniciatyvos tikslas – išmokyti studentus efektyviai ir prasmingai sistematizuoti literatūros paiešką ir gauti moksliškai vertingus rezultatus, atliepiančius į sau iškeltą tikslą, panaudojant literatūros šaltinius.
Iniciatyvos etapai arba parengta ir atnaujinta medžiaga
Kasdien pasaulyje atsiranda virš tūkstančio naujų publikacijų pagrindinėje biomedicinos srities Pubmed duomenų bazėje, kurias skaityti, analizuoti jų turinį ir susieti su kitais mokslo rezultatais būsimiems medikams trūksta laiko resursų. Kryptingas studentų mokymas apima šiuos etapus:
- Suprasti kas yra sisteminės apžvalgos ir jų vietą mokslinių tyrimų hierarchijoje;
- Suprasti sisteminių apžvalgų metodologiją ir jų rašymo specifiškumą;
- Suprasti įrodymais pagrįstos medicinos principus;
- Gebėti naudotis duomenų bazėmis ir tinkamais šaltiniais sisteminių apžvalgų atlikimo eigoje;
- Mokėti tinkamai atrinkti mokslinę literatūrą, taupant savo laiką ir neprarandant turinio vertės;
- Generuoti moksliškai pagrįstą išvadą ruošiant sisteminę apžvalgą kaip mokslo tiriamąjį darbą.
Viso modulį sudaro dešimt temų, kiekvienai temai yra paruošta teorinė paskaita ir seminaro praktinės užduotys.
Grįžtamasis ryšys iš studentų. Vis daugiau studentų medikų renkasi rašyti sistemines apžvalgas kaip savo baigiamąjį darbą. Ypač noriai mokosi ir studijuoja šį modulį tie, kurie jau turi pasirinkę baigiamojo darbo temas. Jie grįžta su konkrečiais klausimais savo darbo kontekste. Tuo pačiu pateikdami šio kurso privalumus ir trūkumus kas padeda toliau šį kursą tobulinti.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į Prof. Jolantą Dadonienę.
„Masinio atviro internetinio kurso (ang., Massive Open Online Course, MOOC) "Iššūkiais grįstas mokymas(-is) (ang., "Challenge-based learning") Arqus tinkle sukūrimas”
Iniciatyvos tikslas. Bendradarbiaujant su Arqus tinklo universitetais paruošti atvirą kursą (angl. MOOC) apie iššūkiais grįstą mokymąsi. Šio MOOC’o tikslinė auditorija: Arqus tinklo universitetų dėstytojai. Iniciatyva skirta pedagoginio personalo kompetencijų kėlimui ir inovatyvių mokymo metodų diegimui. Šį MOOC pabaigę dėstytojai, gali integruoti iššūkiais grįstą mokymąsi į savo dalykus, mokant studentus, nepriklausomai nuo disciplinos ar pakopos.
CBL metodo inovatyvumas ir šiuolaikiškumas
Iššūkiais grįstas mokymasis yra vienas iš naujausių studijų metodų, vis plačiau taikomų geriausiose pasaulio aukštojo mokslo institucijose. Jo esmė yra aktyvus ir neatsiejamas studento įsitraukimas. Iššūkiu grįsto mokymosi centre yra ne dėstytojas, o studentas. Skirtingai nei įprastai taikomi dėstymo metodai, šis metodas labiau įtraukia studentus, leidžia pasireikšti jų kūrybiškumui, gebėjimui generuoti nestandartines idėjas ir siūlyti originalius sprendimo būdus, duoda paskatinimą akademinėms diskusijoms, skatina aktyvų mokymąsi. Kartu spręsdami iššūkius studentai įgyja komandinio darbo įgūdžių, išmoksta imtis lyderystės, geba panaudoti individualiai įgytas kompetencijas bendrai sprendžiamam iššūkiui. Dėstytojo vaidmuo taikant šį metodą yra ypatingai lankstus, kadangi dėstytojas konsultuoja ir gilina studentų žinias individualiai, priklausomai nuo sprendžiamo iššūkio pobūdžio, kompleksiškumo, ir turimų žinių, reikalingų iššūkiui spręsti, lygio.
Kurso ruošimui buvo suburta darbo grupė, kuri susidėjo iš Arqus aljanso partnerių dėstytojų, sukaupusių plačias teorines ir praktines iššūkiais grįsto mokymosi žinias ir patirtį. Grupei ir kurso paruošimui vadovavo Jurgita Vizgirdaitė. Įgyvendinant iniciatyvą, pirmiausiai buvo sudaromas kurso temų sąrašas. Kiekvienai temai buvo paruošta: vaizdo įrašas/-ai, informacinis tekstas, skaitiniai ir užduotys, savitikros testai. Visa kurso medžiaga prieinama viešai, specializuotoje MOOC platformoje (pagal “Creative Commons” licenciją): https://imoox.at/mooc/local/landingpage/course.php?shortname=cblmooc&lang=en
Iniciatyvos eiga:
- Darbo grupės tikslų, uždavinių, veiklų išsikėlimas ir susiderinimas.
- Esminių temų, siekinių išgryninimas ir atsakingo asmens kiekvienai temai priskyrimas.
Temos: 1) Conception of CBL: what is CBL? What are the origins? Benefits of using it? Learning outcomes of CBL. CBL structure, scope, complexity. Where it can be applied? Some examples.
2) The roles and responsibilities of the main stakeholeders: teacher, student, social partner (industry/public sector representative – who could also become mentors). Their roles, responsibilities, necessary competencies. Examples.
3) How to structure CBL? Engagement - how to engage students? Define precise key questions. Investigation - how to use the knowledge you have? How to synthesise this into an action? Action - what concrete solutions can you suggest?
4) Activities to support. Examples.
5) Assessment in / of CBL. Examples
- Darbo grupė dalyvavo University of Graz MOOC mokymuose – kas yra MOOC ir kaip jį sukurti.
- Sukurtas MOOC detalus scenarijus: turinys filmuotai medžiagai, audio medžiagai, skaitiniams, pavyzdžiams, užduotims, savitikros testams.
- Suorganizuota fokus grupė su dėstytojais, detaliam scenarijui aptarti. Remiantis įžvalgomis, koreguotas scenarijus.
- Galutinio scenarijaus perkėlimas į reikalingą formatą – filmuojama video medžiaga, įrašoma audio medžiaga, rengiami skaitiniai, ruošiamos užduotys ir atsiskaitymai.
- Parengtos medžiagos testavimas ir korekcijos.
- Sukurta MOOC aplinka.
MOOC viešinimas ir įgyvendinimas.
Dėstytojų ir studentų grįžtamasis ryšys. Planuota, kad per pirmuosius metus nuo medžiagos paskelbimo ją įsisavins bent 50 dėstytojų. MOOC įgyvendinime dalyvavo 363 dalyviai/ Tokiu būdu tiesioginį kurso poveikį turėtų pajausti apie 5000 studentų Vilniaus ir kituose Arqus aljanso universitetuose.
Šiuo metu Vilniaus universiteto Verslo mokykla (VU VM) savo bakalauro studijų programose jau diegia iššūkių sprendimu grįstą mokymo(-si) metodą ir visiems dėstytojams rekomenduoja sudalyvauti šiame MOOC kurse. VU VM bakalauro studijų programose yra integruoti realūs verslo iššūkiai, kurie yra pateikiami realių verslo organizacijų, studentai juos sprendžia taikant modulių turinį ir diegiant CBL metodiką. Dėstytojų, studentų ir verslo organizacijų atsiliepimuose akcentuojama tokio mokymosi vertė, teorijos pritaikymas praktikoje, realių atvejų sprendimas.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į Doc. Dr. Jurgitą Vizgirdaitę.
"Vilniaus universiteto Azijos ir transkultūrinių studijų instituto rašto darbų metodiniai nurodymai "
Ši metodinė tyrimų priemonė yra skirta VU Azijos studijų bakalauro ir Šiuolaikinės Azijos studijų magistrantūros programų studentams. Ji yra orientuota į tarpdiscipliniškumą, nes derina socialinių ir humanitarinių mokslų prieigų aptarimą tokiu būdu atliepiant Regiono studijų krypties programų tarpdisciplininį pobūdį. Taip pat šioje priemonėje ypatingas dėmesys skiriamas technologinių inovacijų taikymui dirbant su moksliniais šaltiniais ir rašant tiriamuosius mokslinius darbus, tokiu būdu atliepiant šiuolaikinių studentų poreikius. Rašto darbų reikalavimai metodinėje priemonėje studentams pateikiami lakoniškai, suprantamai, patraukliai ir įtraukiančiai. Ji suteikia galimybę studentams pasiruošti individualiems tyrimams, aiškiai ir su pavyzdžiais pristatant tyrimo eigą nuo informacijos paieškos, temos pasirinkimo, problemos formuluotės iki bibliografinių nuorodų sudarymo. Interaktyvios nuorodos ir užduotys leidžia šią mokymo priemonę naudoti seminarų metų, savarankiškam darbui ir rašant baigiamuosius darbus. Šia metodinę priemonę naudoja ne tik studentai, bet ir dėstytojai, savo dėstomuose dalykuose turintys rašto darbų užduotis arba vadovaujantys studentų baigiamiesiems darbams. Rengiant priemonę buvo renkamas grįžtamasis ryšys iš Azijos studijų studentų ir dėstytojų, o metodinės priemonės juodraštis koreguojamas pagal sulauktus komentarus bei pasiūlymus.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į Doc. Dr. Kristiną Garalytę arba Doc. Dr. Deimantą Valančiūną.
"Dialogue Across Cultures and Disciplines: Challenges of Migration Through the Perspective of Language and Social Work"
Edukacinės iniciatyvos “Dialogue Across Cultures and Disciplines: Challenges of Migration Through the Perspective of Language and Social Work“ tikslas buvo sudaryti studentams galimybę ugdytis kompetenciją bendrauti su ypač sunkiose situacijose esančiais žmonėmis (pabėgėliais) bei analizuoti jų problemas tarpdisciplininėje (socialinio darbo ir arabų kalbų programų) studentų grupėje, atpažįstant sociokultūrinių veiksnių reikšmę bendravimui ir paslaugų teikimui.
Pirmajame etape studentai atliko pasirengimo edukaciniam vizitui į Jordanijos pabėgėlių stovyklas darbus: studijavo literatūrą, kūrė klausimynus (pabėgėliams), kartu su dėstytojais aptarė vizito kultūrinius aspektus. Arabų kalbos studentams buvo pateiktos užduotys, skirtos tobulinti arabų kalbos įgūdžius migracijos tema. Dėstytojas padarė atrinktų tekstų įrašus, kad studentai girdėtų teisingą tarimą. Buvo siekiama, kad savaitė Jordanijoje padėtų studentams patobulinti šnekamąją kalbą. Antrajame etape studentai su dėstytojais vyko į Jordaniją, kur klausėsi paskaitų Yarmouk universiteto Pabėgėlių centre, lankydamiesi pabėgėlių stovyklose analizavo pabėgėlių ir darbuotojų patirtį, ėmė interviu iš pabėgėlių ir darbuotojų. Kas vakarą patirties aptarimo sesijose dėstytojai turėjo galimybę papildyti ar patikslinti studentų įžvalgas platesnėje teorinėje perspektyvoje.
Edukacinės iniciatyvos produktai: dėstytojų parengta metodinė priemonė ir Socionomų forumas, transliuotas FB. Jo metu studentai papasakojo apie savo patirtį ir konstatavo, kad šios edukacinės iniciatyvos metu įgijo tarpkultūrinės komunikacijos gebėjimų, mokėsi diskutuoti su migracijos srities ekspertais tarpkultūrinėje aplinkoje, pagilino savo tyrimo kompetenciją. Arabų kalbos studentams gilesnės žinios apie pabėgėlių problemas ir geresnis arabų kalbos supratimas padėjo analizuoti ir interpretuoti atitinkamos tematikos tekstus. Ne mažiau svarbu, kad susitikdami su pažeidžiamais asmenimis, patyrusiais gyvenime didelių sukrėtimų, tiek socialinio darbo, tiek arabų kalbų studentai ugdėsi asmenines savybes – pakantumą, kantrybę, lankstumą, tobulino etiško, subtilaus bendravimo įgūdžius – būtinus socialinio darbo profesijoje ir naudingus būsimų vertėjų profesinei praktikai. Šią unikalią edukacinę iniciatyvą tiek studentai, tiek dėstytojai įvertino puikiai.
Norėdami sužinoti daugiau informacijos apie įgyvendintą edukacinę iniciatyvą, kreipkitės į Prof. Dr. Violetą Gevorgianienę ir Doc. Henry Diab.