Žmonės@VU: Giedrė Godienė - geografė, kuri piešia

Sukurta: 21 vasario 2018

G Godiene
Esu CHGF Geomokslų instituto Geografijos ir kraštotvarkos katedros mokslinė bendradarbė nuo 2016 m. rugsėjo. Nors galima sakyti, kad esu Vilniaus universiteto, o ypač – buvusio Gamtos fakulteto vaikas. Dabartinėje Meteorologijos ir hidrologijos katedroje daugiau nei 10 metų dėstė mano tėtis prof. Rimas Žaromskis, joje visą gyvenimą dirbo mano mama Elena Žaromskienė... Taigi, esu geografė iš geografų šeimos. Profesoriai, akademikai ir mokslinės temos mano gyvenime – nuo kūdikystės. Knygos, juodieji špižiniai fakulteto laiptai ir masyvūs ąžuoliniai senieji profesorių stalai – vieni pirmųjų mano prisiminimų. VU Gamtos fakulteto Geografijos ir kraštotvarkos katedra yra ir pirmoji mano darbovietė: 3 kurse, 1993-iais tapau jos darbuotoja, taip pat esu dirbusi ir VU Botanikos sode – rašydavau dailyraščiu augalų pavadinimus ant kortelių.

Gal genuose yra ir kažkiek dailės – žymus dailininkas Kazimieras Žoromskis yra mano tėčio dėdė. Jam grįžus į Lietuvą 1986 m. mūsų šeimos gyvenime atsirado ir optinis menas.

Meno mokykla tėvams atrodė per toli ir per brangi, todėl jokių specialių meno mokslų neišbandžiau, nors tai visuomet buvo svarbi mano saviraiškos dalis. Pavyzdžiui, mano geografijos kontūriniai žemėlapiai būdavo tokie gražūs, kad tėvas rodydavo juos kaip pavyzdį studentams ir mokytojams. Su bobute Olga Biržuose darydavau gėlių kompozicijas, pindavome ir komponuodavome laidotuvių vainikus... Darydavau puikius sveikinimo atvirukus iš sudžiovintų augalų. 1992-ais net buvau įsidarbinusi atitinkamoje artelėje ir užsidirbdavau iš to kelionėms. Bet masinė gamyba visiškai sužlugdė šį mano pomėgį.

Mokytis menų pradėjau suaugusi, 2004-ais, kai gimė antras vaikas ir apsitvarkė buitis. Pradžioje –  fotografijos pas Stanislovą Žvirgždą, Gintautą Trimaką. Žavėjausi jais ir daug daug vaikščiojau po parodas. Tame laikotarpyje buvo daug atradimų ir mažų įvykių. Autorinę fotografijos parodą 2013-ais surengiau Fakultete grįžusi iš Peru, vėliau ji apkeliavo keletą erdvių, tame tarpe – ir Panevėžio dailės galeriją, Biržų pilies biblioteką.

Nuo 2011-2013 m. mano menų paletėje atsirado piešimas, pastelė, akvarelė, tapyba ir turiningas laiko leidimas pleneruose. Šiam kely mane lydėjo dailininkų Skrabulių šeima: profesionalūs dailininkai Simonas, jo mama Genovaitė ir žmona, dailės mokytoja, dailės terapijos specialistė Dainora, kuri ir paskatino piešti. Lankiau S. Skrabulio dailės studiją, dalyvavau ir bendrose šios studijos mokinių parodose. Dailės plenere susipažinau su profesionalia tekstilininke Inga Bertuza-Betuža, kuri mane 2014 m. išmokė iš siūlų sukti mandalas... Kartu su ja 2015 m. vasarą žemės meno plenere Anykščiuose sukūrėme bendrą kūrinį.

akvarele burbuliai2013 nKūrybiškumas nėra "tik kažkokios vienos (pvz., vaizduojamojo meno) rūšies“ – tai bendrinė savybė, labai reikalinga daugelyje sričių, tame tarpe – moksle. Geografija iš pamatų yra vaizdi: žemėlapiai yra situacijos atvaizdavimas! Esu kraštovaizdžio specialistė, gilinuosi į įvairių vietovių charakterį, savybes, raidą, žmogaus ir gamtos jėgų sąveiką. Čia reikalingas kompleksinis mąstymas, platus akiratis, įžvalgumas ir gebėjimas įsigilinti į skirtingas (tiek fizinių, tiek socialinių, tiek humanitarinių mokslų) sritis, rasti ryšius ir jungtis tarp įvairiausių dalykų. Rašydama savo disertaciją apie Lietuvos miestų vystymosi ypatumus, o ir vėliau, dirbdama Aplinkos ministerijoje, nuolat buvau ir puikiai jaučiausi šalia architektų, urbanistų, sociologų, dabar esu pastebima ir tarp viešųjų ryšių žmonių... Savo fotografijos ir bendrus meninius gebėjimus esu pritaikiusi rengdama Saugomų teritorijų kraštovaizdžio vizualinio monitoringo metodiką, vėliau, kartu su kitais autoriais – Gamtinio kraštovaizdžio vizualinės taršos vertinimo metodiką.

Mano gyvenime randa vietą įvairūs vizualiniai menai. Visgi numanau, kad dabartinis susidomėjimas manimi kaip "mokančia piešti" yra susijęs su "sintetine" mano veikla – grafiniu fiksavimu ir grafiniu grupių darbo fasilitavimu (GF) ir paišinėjimu visur ir visada... Manau, kad daugelis kolegų žino ar girdėjo apie šį mano užsiėmimą.

2013 m. dalyvavau savaitiniuose tarptautiniuose grupinio darbo ir diskusijų vedimo mokymuose apie Reikšmingų pokalbių meną (Art of Hosting Conversations that Really matters). Čia vos po 30 min pamokos patyriau, ką gali pokalbio vizualizavimas ir kad aš mokausi, įsimenu ir galiu perteikti daugybės žmonių mintis ir jausmus būtent taip – piešdama! Nuo 2014 m. mano visas veiklas ženklina šiuose mokymuose įgytos ir vėliau dar kelete kitų mokymų sustiprintos žinios... ir kasdieninė praktika. Žinoma, čia atsiranda ir nauji guru – Brandy Agerbeck, Kelvy Bird, visa tarptautinė GF bendruomenė. 

Skubančiame pasaulyje sparčiai plinta net ir techninės informacijos pateikimas vaizdu, plačiąja prasme vadinamas infografika... Grafinis fiksavimas apima platesnius vandenis. Ši sąvoka daugiausiai sietina su aplinkybe, kad vyksta tuo pat metu, kai informacija pateikiama. Grafinis fiksavimas – nėra grynasis piešimas. Tai abiejų smegenų pusrutulių darbas – ir jutimų, ir logikos, ir kinetinis veikimas aktyviai klausantis. Organizuotas rašymas, ikonos, simboliai. spalvos, šriftai ir kompozicija – meniniai atributai minčių žemėlapyje tarnauja tam, kad informacija būtų greitai suvokta, įsiminta ir darytų poveikį. Tai vizualūs konspektai bloknote, didžiuliai keleto kvadratinių metrų ploto piešiniai, originalūs, situacijai pritaikyti šablonai, kurių pagalba grupės fiksuoja bendras įžvalgas, piešiniai, kuriantys renginio atmosferą ir materialų pavidalą kambaryje tvyrančioms idėjoms ir dar daug daugiau...

Peru Puno2012

Apart geografijos mokslinio ir susijusių su tuo praktinių darbų, diskusijų moderavimas ir grafinis fasilitavimas yra mano kitos profesionalios veiklos, kuriose vizualinis mąstymas ir grafiniai (su piešimu susiję) įrankiai padeda organizuoti, sisteminti, gryninti ir pateikti bet kurias idėjas, paaiškinti procesus, ryšius! Nupiešta informacija patraukia dėmesį – taip galiu pasiekti žmones ir pristatyti jiems tokias temas, kuriomis paprastai mažiau domimasi. Nupieštų susitikimų derlius tampa labiau akivaizdus, o kartu –  dėl piešinio netobulumo – labiau žmogiškas. Matau, kaip grafiniai vaizdai nutupdo ant popieriaus idėjas ir emocijas, koncentruoja visus į tikslą ir tampa išvada, su kuria žmonės save sieja kur kas labiau, nei su puikiausiai parengtu protokolu. Vizualinė medžiaga lieka gyvu atradimų metraščiu, saugo ne tik mintis, bet ir bendrystę, gali palaikyti tolesnius žingsnius. Visgi, ne visada svarbu, kad gimtų „paveikslas“. Daugelyje susitikimų ne mažiau reikšminga yra tinkama vizualinė pagalba, veiksmingų vizualinių metodų parinkimas tam, kad būtų pasiekti tikslai, taupomas laikas.

Tai universalus įgūdis: piešdama padedu ir tose situacijose, kurių tikrasis turinys nėra mano sritis. Grafinis pokalbių fiksavimas man patinka tuo, kad leidžia būti „čia ir dabar“: visiškai panirti į tai, kas vyksta, giliai tai suvokti, kūrybiškai atspindėti ir stiprinti bendrą nuotaiką, tapti reikšmingų pokyčių dalimi. Piešinio ir suvokimo ryšys yra labai stiprus. Atkartoti galima bet kuriuos garsus, užrašyti – jų junginius, kuriuos suvokiame kaip žodžius, tuo tarpu gerai nupiešti – tik suprantant dalyko esmę. Svarbu ir paties kalbėtojo gebėjimas rasti kelią į auditorijos širdis ir protus...

Ši mano meninė veikla dabar produktyviausia. Paskaitos, seminarai, pristatymai, konferencijos, pasitarimai, renginių dizaino kūrimo susiėjimai, ypatingi kalbėtojai ir ypatingos temos, mano pačios refleksijos. Kasmet nupiešiu kelis šimtus vizualių konspektų. Didelius piešinius esu sukūrusi tokiems renginiams kaip aukščiausio rango panelinė diskusija Bring TESLA Gigafactory to Lithuania (2017), Hyperloop Kick-off (2017), Lietuvos energijos vadovų metinė konferencija – Ateities diena LEAD (2017), SEMC architektūrinės kūrybinės dirbtuvės Panevėžyje (2017); Savanoriškos švietimo pagalbos tarptautinio Erasmus projekto baigiamasis renginys Lazdijuose (2016); Visuomeninės Kuršių nerijos vizijos diskusija Nidoje (2016) ir daugeliui kitų.

Piešiniu galima pasakyti daugiau, nei tūkstančiu žodžių...

Dauguma savo grafinio fiksavimo darbų nuolat dalinuosi savo FB: Giedrė Godienė


Mano meninė biografija atrodo taip:

2004

2005

2006

2013

2014

2015

2012, 2013, 2014

2013, 2014, 2015

2014-2015

2015

2016

Nuo 2014

 

Tarptautinis Foto miniatiūrų konkursas Švenčionyse - paskatinamasis diplomas, fotoparoda Švenčionių kultūros centre ir kituose miestuose

Meninio plenero „E. Andre atminimui įamžinti“ dalyvė, fotoparoda Trakų INP kultūros centre

A. Bagočiūno Aukštesniosios dizaino m-klos mokinių fotoparodos „Atsivėrimai“ dalyvė

Fotoparodos „Šilta“ PC „Europa“ dalyvė

Fotoparodos „Anapusupes“ Užupio galerijoje „Galera“ dalyvė

Autorinė fotoparoda „Pacha-mama, stebuklinga Peru žemė“ VU Gamtos fakultete, Vilniaus šv. Kristoforo ir Simono Daukanto gimnazijose, Mokyklų tobulinimosi centre.

Autorinė fotoparoda „Pacha-mama, stebuklinga Peru žemė“ eksponuota Panevėžio meno galerijoje

Autorinė fotoparoda „Pacha-mama, stebuklinga Peru žemė“ eksponuota Biržų bibliotekoje, Biržų pilyje

Simono dailės studijos absolventų darbų parodų dalyvė (tapyba, akvarelė)

Dail. S. Skrabulio organizuojamų meno plenerų Paberžėje, Pažaislyje dalyvė

Meninė veikla Zen studijoje (vad. Inga Bertuza-Betuža) (tekstilė)

Bendra su Inga Betuza-Bertuža mandalų paroda „Bobų vasaros monai“ (tekstilė)

Tarptautinis Žemės meno pleneras „Virsmas“ Anykščiuose. Kūrinio „Labirintas 339“ bendraautorė su Inga Betuža-Bertuža

Grafinis diskusijų fasilitavimas ir grafinis fiksavimas (GF)


StasioMC Panevezys GGodiene20170602 crop2Svarbiausi GF klientai:

Lietuvos Energija; VšĮ Globalios Lietuvos Lyderiai; VšĮ Investuok Lietuvoje; Vladas Lašas, Nacionalinės UNESCO komisijos sekretoriatas; LR Aplinkos ministerija; Lazdijų švietimo centras; VšĮ Architektūros centras; VDA Nidos meno kolonija; Lietuvos Vietos bendruomenių organizacijų sąjunga; Biržų rajono savivaldybė; Anykščių rajono savivaldybė; Povilas Petrauskas; Lietuvos geografų draugija; UAB Talent Safari; FTMC; UAB Edrana; UAB BMK; UAB NOVARTIS.